2017. január 23., hétfő

Híradás és benyomások a Gyakorlati utópiák - kiállítás és konferenciáról

Mújdricza Péter építész, művészeti író Gyakorlati utópiák című kiállításának megnyitóján és a Magyar Építőművészek Szövetségének (MÉSZ) hagyomány és utópia, vályogház és űrbázis-építészet antagonizmusával foglalkozó konferenciáján jártam január 16-17-én a Magyar Építőművészek Szövetsége Kós-termében.



A vendégkiállítók Mújdricza Ferenc, SzuperMA Műhely és Bánfalvy Zoltán fotográfus, a konferencia moderátorai Dr. Nagy Dénes matematikus és Kántor Viola televíziós műsorvezető, kulturális szerkesztők voltak.




Az első napon Krizsán András DLA, a MÉSZ elnöke a konferencia köszöntőjében röviden elmesélte, hogy a MÉSZ alapítója Lechner Ödön volt. Makovecz Imre is a jeles tagok egyikeként működött itt, s hogy ő maga a Kós-teremben az u.n. Csütörtöki iskolát vezeti évek óta, melynek eredeti célja a vidékfejlesztés volt élő példákkal illusztrálva.



Nagy Dénes egy asszociációs láncolattal mutatta be a kiállítás és konferencia helyszínét, mely a 69. Oscar-díj győztes filmjének Almássy grófjától, illetve az ő családja házának istállójától indult (u.i. a Kós-terem az Almássy palota istállója volt egykor) és eljutott a Kós Károly által A lovakrúl írt, a napokban újra megjelent - 1937-ben kézzel írt és illusztrált könyvének -, hasonmás kiadásán át, a lovári nyelven elnevezett Maladype Színház Numera! című előadásáig. A beszélgetések moderátora Kántor Viola, s ahol már ő maga is volt meghívott társalkodó. (Maladype jelentése: találkozások.)


Botzheim Bálint és Mizsei Anett

Az első eladók Dr. Katona Vilmos, Botzheim Bálint és Mizsei Anett előadásában a parametrikus építészet, illetve a 3D nyomtatás építészeti alkalmazásának lehetőségeit ismerhette meg a hallgatóság; emellett bemutatták a Moontopia pályázatra készített holdtúra és holdbázis tervüket is, melynek főcímei az Űrbányászat, Űrturizmus, Kolonizáció, Tudományos kutatás elsősorban Hold, célponttal. Mesterséges barlangokból, vagy lebegő építményekből elképzelt szálláshelyek, a Föld látványával az ablakokból, s turista útvonalakkal a Holdon. 



Organikus, szimmetrikus formájú, a Hold anyagából épített objektumok, félig a földbe süllyesztve…



Dr. Kovács Mónika és Fekete Zoltán
Nagy Dénes a lenyűgöző iráni építészetről beszélt saját  tapasztalatai nyomán az átvezetésben, ugyanis a következő előadók, Dr. Kovács Mónika és Fekete Zoltán egy iráni építőművésztől való idézettel indítottak: 


"Minden ember orvos és építő is egyben, aki képes arra, hogy meggyógyítsa önmagát és felépítse hajlékát a saját maga számára" (Nader Khalili)

A szupervályog építés előnyeit mutatták be – ma utópisztikus gondolatnak hangzik, ami egykor természetes volt, hogy mindenki saját kezűleg építhet magának hajlékot. 


Föld..., homokzsák technológia..., tudati fejlődés..., kiszabadulni a mókuskerékből..., egészségesebb és minőségi élet… permakultúra… „Műkedvelő kőművelők" - nek nevezik magukat.


Mújdricza Ferenc

A harmadik előadásban Mújdricza Ferenc beszélt néhány, – a témához kapcsolódó – építészeti munkájáról, köztük az Esztergomi Bazilika alatti Prímáspincébe általa tervezett díszteremről, mely egyelőre megvalósításra vár; valamint egy archaikus formai elemeket hordozó családi házról Esztergom Szenttamás városrészében.





A felső, eredeti természetes világításának újranyitásával "Aranykapuvá" válhat a Bazilika alatti jellegzetes sötétkapu, amin ma már legalább nem döng át a forgalom. 




Az első nap befejező előadásában Rainer Péter az Esztergom-Kovácsiban található, Szent István-kori templomrom kutatásának nehézségeiről beszélt, s arról is, ahogyan átszeli a romok feltárását egy engedély nélkül odatelepített ipari vágány. Pedig ott egy évszázadokon keresztül beimádkozott szakrális tér van, amely a romok közt is továbbél.


Közönség soraiban ült és hozzászólt  Esztergom alpolgármestere, Bánhidy László és Prokopp Mária művészettörténész is.


Bánhidy László
Prokopp Mária
16-án 16 óra 16 perc 16 másodperckor pedig a Maladype színház nagyszerű bemutatkozását hallgathattuk Balázs Zoltán tolmácsolásában, saját életútján vezetve át a közönséget a Máramarosszigettől, a "bohóc" pályafutás kitalálásán át, az alternatív szobaszínházig. (Lám a Vízöntő könnyed bolondja - akit megláttam megoldásként anno tükörben - újra megjelenik az életemben?)


Balázs Zoltán
Majd kerekasztal beszélgetéssel fejeződött be a nap, melyben a közönség és az előadók az egyes területek közös pontjait, analógiáit találták meg.


Vége az első napnak.

................................................................................................................




A második nap első előadója, Kökény-Kovács Ildikó bemutatta, hogyan lehet már gyermekkorban felkelteni az érdeklődést az építészet iránt. Építő játékok címmel gyakorlatok segítségével vezeti rá a gyermekeket az épített környezet megismerésére és megszeretésére. Ővele - úgy látom -, lesznek majd közös dolgaim, úgy az oktatásban, mint az alkotásban.




Erdély Dániel, a konferencia következő előadója a nemzetközi színtéren is elismert Spidront mutatta be. Az előadást személyes élményeivel és tapasztalataival színesítette, és bevezette az érdeklődőket a Spidron elmélet hátterébe, ötletelésre biztatva a hallgatóságot a felhasználást illetően.

Ezek után következett Dr. Keserü Katalin művészettörténész előadása, amely lehetőséget kínált a konferencia hallgatóságának a közös gondolkodásra a népi építészeti emlékek műemlékké nyilvánításának magyarországi helyzetéről. 




A diái között az egyik indonéz faluban levő házbelső termékenységi szimbólumai felidézték bennem Hoppál Bori régebbi előadásait, a női testtudatossággal kapcsolatban.




Dr.  Nagy Dénes tovább fűzte a népi építészet értékeinek kortárs továbbéléséről felvetett témát. Áttekintette, hogy jeles építészeink hogyan közelítettek a kérdéshez, illetve beszélt a jövőbeli kutatások lehetőségeiről. 
Lenyűgözött az ő széles látóköre, és átfogó szellemisége, ahogyan összetartotta a konferenciát, át és át vezetve egyik témakört a másikba, azok összefüggéseivel együtt.



A konferencia zárásaként Bánfalvy Zoltán fotográfus mutatta be munkáit, amelyek fókuszpontjában a csillagos ég, az égi mozgások megragadása állt. 



Gömb- és síkpanorámákon, majd a hosszú záridős fotókon át, az egyszerű lyukkamerás Napút felvételekig láthattuk, ahogy az univerzum harmóniájával összhangban épült Mújdricza Péter magyarföldi temploma.



A konferencia végén elhatároztam, hogy az előadók mindegyikével felveszem a kapcsolatot és a velük való találkozásaimból születnek majd a következő interjúim, cikkeim.

Elsőként Mújdricza Pétert keresem fel egy beszélgetésre.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése